ه‍.ش. ۱۳۹۴ مرداد ۳۰, جمعه

زنجیره ی "تسکین" در سروده ها و ترانه های این زمانه


 سروده ها
ما را دلی بود که ز دنیای دیگرست/ ماییم جای دیگر و او جای دیگرست...
در ساغر طرب می اندیشه سوز نیست/ تسکین ما ز جرعه ی مینای دیگرست
امروز می خوری غم فردا و همچنان/ فردا به خاطرت غم فردای دیگرست
گر خلق را بود سر سودای مال و جاه/آزاده مرد را سر و سودای دیگرست... 
غمخانه ایست وادی کون و مکان رهی
آسودگی اگر طلبی جای دیگر است: رهی معیری

امشب ای ماه به درد دل من تسکینی/ آخر ای ماه تو همدرد من مسکینی
کاهش جان تو من دارم و من می دانم/که تو از دوری خورشید چه ها می بینی
تو هم ای بادیه پیمای محبت چون من/ سر راحت ننهادی به سر بالینی...
باغبان خار ندامت به جگر می شکند/ برو ای گل که سزاوار همان گلچینی
نی محزون مگر از تربت فرهاد دمید/ که کند شکوه ز هجران لب شیرینی...
کی بر این کلبه طوفان زده سر خواهی زد
ای پرستو که پیام آور فروردینی... : شهریار

باغ قدیم کودکی، دور است/ شهر شگفت نوجوانی در افق، پنهان
اما قطار باد پیمایی که از اقطار نامعلوم می آید
آواره ای را از دیار آشنایی ها، با خویش می آرد به سوی این غریبستان
من، میهمان تازه را هشدار خواهم داد/ کز این سفر، آهنگ برگشتن نخواهد کرد
وان دل که با او هست، در اقلیم بیگانه/ تسکین نخواهد یافت، یا مسکین نخواهد کرد
او نیز چون من، در شب غربت تواند دید/ کان پرتو سوزان جادویی
کز خاوران بر سرزمین مادری می تافت/ از باختر آغاز تابیدن نخواهد کرد: نادر نادرپور

نمی دانی چه شب هایی سحر کردم/ بی آنکه یک دم
مهربان باشند با هم پلک های من در خلوت خواب گوارایی...
اما من گر بیارامم با انتظار نوشخند صبح فردایی
این کودک گریان ز هول سهمگین کابوس
تسکین نمی یابد به هیچ آغوش و لالایی... : مهدی اخوان ثالث
 
همه ی لرزش دست و دلم از آن بود
که عشق پناهی گردد/ پروازی نه گریز گاهی گردد
آی عشق آی عشق چهره آبیت پیدا نیست...
غبار تیره تسکینی بر حضور ِ وهن و دنج ِ رهائی بر گریز حضور
سیاهی بر آرامش آبی و سبزه برگچه بر ارغوان
آی عشق آی عشق رنگ آشنایت پیدا نیست: احمد شاملو

روحم فدای خستگی چشم عاشقت/ جرم تو مهربان شدن و بی ریا شدن
تنها گناه آن دل دریایی تو بود/ یک روز محض خاطر گل ها فدا شدن
اما بدان فرشته من در جهان عشق/ دست غریب لاله فشردن گناه نیست
اینجا هنوز مثل نگاه تو هیچ کس
تسکین درد یاسمن بی پناه نیست... : مریم حیدر زاده

توی گسترده ی رؤیا/ ای سوار اسب ابلق
راهی کدوم مسیری/ توی تاریکی مطلق
ای به رؤیا سر سپرده/ با توام ای همه خوبی
راهی کدوم دیاری/ آخه با این اسب چوبی
با توام ای که تو فکرت با هر عشق و با هر اسمی
رهسپار فتح قلب ماه پیشونی طلسمی
توی خورجین قشنگت/ عکس ماه پیشونی داری
واسه پیدا کردن جاش دنیا رو نشونی داری
ماه پیشونی تو قصه فکر بیداری تو خوابه
خورشید هفت آسمون نیست عکس خورشید توی آبه
از خواب قصه بلند شو اسب چوبیتو رها کن
ماه پیشونی مال قصه ست مرد من منو صدا کن
اگه از افسانه دورم اگه ماه پیشونی نیستم اگه با زمین غریبم
اگه آسمونی نیستم می تونم یه سایه باشم
برای یه خواب شیرین می تونم نوشدارو باشم
برای یه لحظه تسکین
ماه پیشونی اگه قلبش قلب یه کفتر تنهاست
اگه قامت بلندش قامت جدایی ماست
من حقیقی تر از اندوه رعشه ی تلخ صداتم
ماه پیشونی نیستم اما آشنا با غصه هاتم: ایرج جنتی عطایی

ای آنکه فریب و غدر آئین تو بود/ غُسل تو به خون، داروی تسکین تو بود
بنیان شرف در آتش کین تو بود
دیدم من و دشمن وطن دین تو بود محمد جلالی چیمه (م. سحر)

پس ازآن غیبت دور و درازش/ به دیدارآمد او با دلربایی
گرفتم خوش دوباره دست نازش/ به رسم_ ابتدای آشنایی
شرارگرم دست_ چاره سازش/ بشد تسکین و درمان جدایی: دکتر منوچهر سعادت نوری
 
نرگس دوام ِ باغ به حذف ِ پرنده نیست/ طاقت بیار دخت ِ وطن شب بَرنده نیست 
باید صبور بود و رهید از گزند ِ راه/ این بار ِ کج به مقصد شومش رونده نیست...
نرگس که رعد ِ واژگان ِ صدایش مکررست/ جایش فضای ِ کینه ِ گرگ ِ درنده نیست
مردان ِ این کرانه کجایید ؟ ای دریغ
آن وعده های ِ گم شده تسکین دهنده نیست: داریوش لعل ریاحی

آنکه تسکین می نمود آلام را/ خود، گرفتار_ بسی آلام شد
آنکه شادی بخش بود ایام را/ خود، اسیر_ محنت_ ایام شد
دکتر منوچهر سعادت نوری

ترانه ها
ترانه ی امشب ای ماه به درد دل من تسکینی سروده ی شهریار - اجرا: محمد معتمدی
https://www.youtube.com/watch?v=BzY7IN1P1iQ&spfreload=10
ترانه ی ماه پیشونی سروده ی جنتی عطایی (تا ابتدای مصرع برای یه لحظه تسکین...) - اجرا: گوگوش
https://www.youtube.com/watch?v=GBhbIx7Mm1U
ترانه ی تسکین - اجرا: ستار
https://www.youtube.com/watch?v=VV8HVeOCY8k
ترانه ی تسکین - اجرا: فریدون آسرایی
https://www.youtube.com/watch?v=jRqTMQU7vUo

تهیه و تدوین:
دکتر منوچهر سعادت نوری
Chain of Poems & Songs on Relief
Abstract
: Poems by David Harris/ Edna V. Millay/ Forough Farrokhzad/ A Persian Quatrain about Relief (Taskin) by MSN/ Songs performed by Alysha Umphress and Mohammad Motamedi
Collected and Prepared By
Manouchehr Saadat Noury, PhD
http://iranian.com/posts/chain-of-poems-and-songs-on-relief-55973
مجموعه‌ ی گٔل غنچه ‌های پندار
http://saadatnoury.blogspot.ca/2015/08/blog-post_21.html